Framtida möjligheter för flygbränslen- En studie om ekonomiska, tekniska och politiska faktorer

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Energiteknik

Författare: Henrik Holmström; Martin Heumann Bauer; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Klimatfrågan och den globala uppvärmningen är en av de stora frågorna som världens beslutsfattare brottas med i vår tid. Transportsektorn står för en stor del av koldioxidutsläppen som är den stora bidragande orsaken till växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Med en internationell spelplan, mycket avancerade farkoster med höga säkerhetskrav och höga utsläpp är flygsektorn i stort behov av att finna miljövänligare alternativ till dagens fossila jetbränslen. Rapporten har som mål att svara på frågeställningen ”Hur kan Sverige/EU verka för en övergång till biodrivmedel för flyg från fossila bränslen med politiska och ekonomiska styrmedel? ” och detta ska göras genom att i första hand kartlägga marknaden för två av de mest intressanta typerna av biojetbränslen, de baserade på alger och jatropha. Parallellt ska även prisprognostiseringar och marknadsundersökningar göras för fossila jetbränslen. Vidare är målet att redovisa vilka politiska verktyg som finns för att styra användandet mot ett ökat användande av biojetbränslen samt hur de ska användas. Genom extensiva litteraturstudier och kontakt med bland annat politiker kartlades marknadsläget. Med all tillgänglig information redovisas sedan de mest troliga scenariona för utvecklingen på marknaden. Även om EU överlag verkar mycket för en grön omställning så är verktygen som används för att få denna omställning till stånd inom flygsektorn i dagsläget få. ETS, handeln med utsläppsrätter, är det huvudsakliga verktyget och kommer att börja innefatta även flygbranschen från och med 2012. Det amerikanska försvaret och vissa företag är de som tydligast driver på utvecklingen i dagsläget. Från det politiska hållet har det höjts röster om att på grund av flygbranschens komplexitet, lösa denna sektors oljeberoende sist. ETS är ett såväl politiskt som ekonomiskt styrmedel. Andra sorters styrmedel som exempelvis krav att en viss mängd biojetbränsle ska användas i motorerna ter sig inte troliga inom den närmaste framtiden men kan komma att användas på längre sikt. Nyckeln ligger i raffineringen, om kostnaderna för denna kan sänkas kan biojetbränslen bli konkurrenskraftiga. Vad som framkom var att flera företag ligger mycket nära att i stor skala kunna börja producera biodiesel baserat på såväl alger som jatropha till konkurrenskraftiga priser. Storskaligheten är dock ännu några år bort. Tekniskt sett finns det redan i dagsläget fungerande alternativ till fossila jetbränslen. Dock kommer dessa med största sannolikhet inte att kunna konkurrera med de fossila dels med tanke på kostnad men även på grund av de kvantiteter som krävs. EU bereder dock väg för att när rimliga alternativ dyker upp kan implementeringen ske mycket snabbt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)