Gör gött med svenskt kött? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur Scan och Kronfågel använder sig av svenskhet i deras reklamfilmer

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur Scan och Kronfågel använder sig av svenskhet i deras reklamfilmer. Med hjälp av en multimodal kritisk diskursanalys kommer vi analysera hur svenskhet används av företag i ett kommersiellt syfte. I studien kommer vi använda oss av socialsemiotiken och banal nationalism som teoretisk utgångspunkt för att finna olika teman kopplat till svenskhet i reklamfilmerna med hjälp av semiotiska resurser. Det viktigaste resultatet är att Scan och Kronfågel använder den svenska sommaren med hjälp av teman som nostalgi och stolthet, för att koppla sig till identiteten genom att spela på vad som anses vara det bästa med Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)