‘Det är ju just att man ska känna att man hör hemma här’ : Förskollärares strategier i arbetet med barn och vårdnadshavare med olika nationsskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien är att identifiera och diskutera strategier som förskollärare använder sig av i arbetet med barn och vårdnadshavare med annat nationsskap än svenskt i relation till interkulturell pedagogik och ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Studien utgår från den kvalitativa metoden med intervjuer som datainsamlingsmetod. Fyra förskollärare i Norrbotten har intervjuats och deras svar ligger till grund för resultatet. Framträdande i resultatet var att strategierna utvecklats utifrån de behov förskollärarna hade i relation till sätt att kommunicera med barn och vårdnadshavare med annat nationsskap där det gemensamma språket inte var tillräckligt. Vid bearbetningen och analysen sorterades, reducerades och argumenterades materialet och presenteras sedan i resultatet som fyra teman: bakomliggande faktorer för förskollärarnas strategier; materiella strategier; immateriella strategier samt samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare. Framför allt riktar sig dessa strategier mot kompletterande sätt att kommunicera och inkludera dessa barn och vårdnadshavare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)