Matematiska kompetenser i läromedel : En jämförande innehållsanalys av ett digitalt respektive ett tryckt läromedel

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att identifiera samt undersöka i vilken utsträckning matematiska kompetenser förekommer i läromedel. En innehållsanalys med utgångspunkt i ett kompetensbaserat ramverk har genomförts, där ett digitalt respektive ett tryckt läromedel jämförts. För att kunna undersöka kompetenser på textnivå har ett analysverktyg konstruerats, där indikatorer i text samt uppgiftsexempel från läromedlen presenteras. Vid analysen har kompetensförekomsten kvantifierats för att möjliggöra en jämförelse mellan läromedlen. De matematiska kompetenser som i denna studie undersökts är: problemlösning, resonemang, procedur, representation samt kommunikation. Resultatet av studien visar att alla kompetenser förekommer i de båda analyserade läromedlen. Procedur- och representationskompetens dominerar i sin förekomst medan problemlösning och resonemang identifierades mer sällan. Vad gäller jämförelsen mellan det tryckta och det digitala läromedlet visar analysen ingen större skillnad i fördelningen av kompetenser, men i det tryckta läromedlet varieras kompetenserna mer genomgående i uppgifterna. Resultaten går i linje med tidigare forskning och visar på riskerna med en alltför läromedelsbaserad undervisning. Elever som inte möter en viss typ av uppgifter ges inte möjlighet att utveckla alla kompetenser. Läraren bör därför granska det innehåll som erbjuds eleverna och komplettera undervisningen i syfte att lyfta fram de kompetenser som åsidosatts i läromedlen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)