Att undervisa om etik : En litteraturstudie om undervisningsmetoder och förhållningssätt i religionskunskapsundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Det övergripande syftet med litteraturstudien är att undersöka vad samtida forskning säger om hur lärare kan arbeta för att elever ska utveckla sina kunskaper om etik i religionskunskapen. Resultatet är uppdelat i två kategorier, metoder och svårigheter, där under presenteras vad källorna, som vi har valt ut, kommer fram till. En undervisningsmetod visar sig bland annat vara att låta elever samtala om etiska dilemman. Att diskutera olika etiska dilemman visar sig vara ett bra sätt för att få allt fler att ta ställning och reflektera över sin egen ståndpunkt. En svårighet som uppstår är hur lärare, utifrån direktiven i styrdokumenten och utifrån sin egen kompetens om vad som är viktigt för eleverna, ska kunna skapa en god etikundervisning. Analysen som kan dras utifrån vårt resultat är att det finns olika undervisningsmetoder och innehåll som läraren kan använda sig av. Vi ser också att läroplanens direktiv kan behöva förändras så att de är mer anpassade efter elevers behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)