"Allting handlar ju om språk!"- En studie om framgångsfaktorer i matematikundervisningen för elever med språkstörning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studien syftar till att beskriva och analysera framgångsfaktorer i matematikundervisningen när det gäller elever med språkstörning. Vi synliggör några lärares arbetssätt samt betydelsefulla faktorer som kan påverka förutsättningarna för inlärning. Källdata har samlats in genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer, vilka sedan analyserats mot bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv. Tre lärare på en och samma specialskola med inriktning språk har ingått i studien. Intervjuerna har kompletterats med deltagande observationer i lärarnas respektive elevgrupper. Observationerna har skett vid flera tillfällen, då vi som observatörer deltagit både gemensamt och var för sig. Resultatet visar att det finns många faktorer som har betydelse för hur elever med språkstörning lyckas med lärandet i matematik. Lärarna reflekterar över språket som grunden till all inlärning. De lyfter fram vikten av en undervisning som innehåller stödstrukturer samt som bygger på att repetera flera gånger på många olika sätt. De betonar att läraren bör ha ett öppet förhållningssätt och reflektera över sin undervisning och effekten av denna. Som lärare bör man vara beredd på att förändra sin undervisning utifrån elevernas behov. Studien påvisar att det finns flera framgångsfaktorer i matematikundervisningen för elever med språkstörning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)