En undersökning om fritidshemspersonalens uppfattning av den kunskapsspridning som sker inom ett arbetslag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Vi har genom tidigare arbetslivserfarenheter sett att det inte alltid är lätt sprida inkommande och inneboende kunskap vidare inom arbetslaget. Med detta som utgångspunkt har vi valt att göra en kvalitativ fallstudie av ett fritidshem. Där har vi undersökt hur innehavd och inkommande kunskap sprids vidare till de övriga i arbetslaget. Vår tanke med undersökningen var att se, om, och på vilket sätt, det sprids kunskap i ett arbetslag. För att få fram data kring detta problem, valde vi att arbeta med informella intervjuer där vi utgick från olika teman. I vår teori har vi utgått från Kolbs lärcirkel. Hans teori kring lärande ansåg vi vara passande till den form av undersökning vi gjort då det ger en god utgångspunkt för att sedan kompletteras med teori kring hur kunskap sprids. Detta har vi gjort för att beskriva begreppens innebörd och vilken funktion de har i lärandet och kunskapsspridingen. I empirin har vi presenterat relevanta citat som visar hur och på vilket sätt kunskapen sprids i arbetslaget. Vi har valt att kategorisera dessa i samma ordning som och i relevans till teorierna, för att på detta sätt underlätta överblicken till den kommande analysen. Det vi kommit fram till är att det har stor betydelse för kunskapsspridingen om personalen får förståelse för sitt arbete och får möjlighet att utveckla sina individuella behov. Ett steg i detta är att ge tillfälle och tid att tänka, prata och reflektera, för att på detta sätt skapa en möjlighet för kunskapsspridning som sker i det informella lärandet. Detta kompletteras med formella insatser i organisationen. Vidare skulle man kunna tänka sig att arbeta med vilka faktorer som är av vikt att se till för att få ett bra klimat för kunskapsspridande i ett arbetslag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)