Hur gör logopeder? Kommunikativ anpassning till habiliteringspatienter

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att belysa de kommunikativa strategier som logopeder använder i sitt samspel med ungdomar inom habilitering. Vi har också undersökt hur medvetna logopederna själva är om de strategier de använder, samt hur deras kommunikativa anpassning skiljer sig när de samtalar med talande respektive AKK-användande ungdomar. Logopeder inom habilitering arbetar i hög grad konsultativt Detta innebär bland annat att utbilda personer i patientens närhet i ett bra sätt att kommunicera med patienten. F ör att kunna göra detta är det viktigt att logopeden själv är medveten om hur han/hon kommunicerar med personer med handikapp. Fyra logopeder videofilmades i vardera två samtal, ett med en talande patient och ett med en AKK-användande patient Samtalen transkriberades och analyserades sedan med hjälp av SALT (Systematic Analysis ofLanguage Transcripts) och IR-analys (Initiativ- och Responsanalys). Varje logoped svarade dessutom på frågor gällande de inspelade samtalen. Patienterna i undersökningen är samtliga i högstadie- eller gymnasieåldern. De kommunikationshandikapp som förekommer är dysartri respektive anartri, förlångsammat tal, pragmatiska svårigheter och allmänna språkliga problem. AKK-patienterna använder samtliga bliss som kommunikationssätt, i vissa fall med inslag av bokstavering. Resultaten visar att logopederna använder sig av ett antal identifierbara kommunikativa strategier i sitt samspel med patienterna. AKK-användarna krävde oftast en högre grad av kommunikativ anpassning från logopedens sida, och logopederna var mer drivande i dessa samtal jämfört med i de talade samtalen. Vanliga strategier var att ställa mycket frågor, att ge lång svarstid samt att anpassa språklig nivå och samtalsämne. Metakommunikativa strategier, som till exempel att hjälpa patienten att hitta på sin blisskarta förekom också. Vi har studerat strategier för att lösa missförstånd i samtalen och konstaterat att logopederna har en god förmåga dels att undvika missförstånd och dels att reda ut dem. Logopederna är i många fall själva medvetna om, och kan beskriva de kommunikativa strategier de använder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)