Att motivera konsulter : En studie om hur kundföretagens ledare kan motivera konsulter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur ledare hos kundföretagen kan motivera de konsulter som ingår i den grupp de leder. Undersökningen har gjorts genom semistrukturerade intervjuer med fem ledare inom några olika organisationer. Underlaget från intervjuerna har sedan jämförts och analyserats utifrån tillgänglig forskning inom området motivationsteori. Den slutsats jag har kommit fram till är att de klassiska motivationsteorierna står sig tämligen bra än idag samt att det inte är någon större skillnad mellan vad som motiverar en fast anställd respektive en konsult. Det är inte anställningsformen som avgör vad som ger motivation. De faktorer som framförallt nämns i respondenternas berättelser är arbetsglädje, gemenskap, uppskattning och erkännande, möjlighet att påverka arbetsinnehållet, variation samt ekonomiska belöningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)