Betydelsen av sociala medier vid rekrytering. : Studenters medvetenhet om bakgrundsgranskningar.

Detta är en Kandidat-uppsats från Pedagogiska institutionen

Författare: Marcus Eklundh; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna kvantitativa studie är att undersöka om studenter vid Umeå universitet är medvetna om att de kan bli bakgrundsgranskade när de söker arbete och hur de gör för att skydda och framhäva sig i sociala medier och på Internet så inte studenternas digitala spår minskar anställningsbarheten. Denna studie innehåller fyra frågställningar; Är studenter medvetna om att de blir kollade och bortvalda på grund av digitala spår, vilken information väljer de att framhäva och vad tar man bort, skiljer sig detta åt mellan män och kvinnor och skiljer sig det åt mellan kunniga och mindre kunniga användare av social media och Internet. Resultatet visar på att det finns en bra medvetenhet om att de kan bli kollade men att de ändå visar upp olämpligt material. Studenterna var bra på att göra sina profiler privata men majoriteten visse inte att de inställningarna går att kringgå. Studien visar att det som mest skiljer sig åt bland könen var att männen anser sig mer kunniga och hade mer kunskap om teknik relaterade frågor. De som i denna studie ansedde sig vara väldigt kunniga användare av social media och Internet var bättre än de som ansedde sig normalt kunnig på hur man använder sig av de inställningar man kan göra på sociala medier. De publicerade dock mer kommentarer som kan anses vara diskriminerande vilket arbetsgivare inte skulle uppskatta och som skulle kunna vara ett skäl till personer blir bortvalda till sökta arbeten. En slutsats i denna studie är att stundeter inte är lika privata som de kanske bör vara för att uppnå en hög anställningsbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)