Barns handlingserbjudande i inomhusmiljön : En kvalitativ studie om hur barns självständighet främjas i förskolans inomhusmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka och analysera hur uppbyggnaden av förskolans fysiskainomhusmiljö kan bidra till olika handlingserbjudanden för barnen. I denna kvalitativastudie använder vi oss av observationer som metod. Vi utgår från det sociokulturellaperspektivet på lärande där vi fokuserar på begreppen det kompetenta barnet och denproximala utvecklingszonen. Vi har även undersökt miljön utifrån begreppen starktoch svagt kodade rum. Resultatet visar att materialet är begränsat och mycket avmaterialet finns inte tillgängligt för barnen. Slutsatsen är att som förskollärare har manflera olika perspektiv att ta hänsyn till exempelvis barnens utveckling och barnensomsorg. Förskolläraren behöver skapa miljöer som bidrar till utveckling för alla barnsamtidigt som miljöns utformning behöver vara en trygg plats för samtliga barn i gruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)