Lärares psykiska hälsa : psykisk påfrestning i lärares arbetsliv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Casper Wåreus; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställning I dagens skola utsätts majoriteten av lärare för psykiska påfrestningar och det kan tyckas vara ohanterligt eller att tiden inte räcker till för primära arbetsuppgifter, själva lärandet. De psykiska påfrestningarna kan ta många olika former och skepnader, men vad är det egentligen som orsakar denna turbulens, stress och oro bland lärare? Detta ska undersökas i studien med följande frågeställningar; syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på sin arbetsmiljö och hur påfrestningar påverkar lärarna och vad det är de utsätts för, hur de hanterar psykiska påfrestningar samt om påfrestningarna har någon negativ eller positiv effekt på lärares välmående? Metod För att undersöka lärares psykiska hälsa och arbetsmiljö valdes en kvalitativ studie där syftet var att förstå och söka djupare kunskap. För att samla in data valdes en semistrukturerad intervju där fyra lärare i Stockholmsområdet deltog. Intervjuerna transkriberades och analyserades genom innehållsanalys för att identifiera teman som sedan användes som grund för resultatet. Det identifierade fyra teman som var relevanta för att förstå lärarnas psykiska hälsa och arbetsmiljö. De teman som identifierades är arbetsmiljö, påverkan på lärarens välmående, hantering av psykiska påfrestningar, meningsfullhet som lärare. I dessa teman får vi mer inblick i hur lärare ser på sin arbetsmiljö, vad och hur påverkas lärares välmående, hur lärarna hanterar psykiska påfrestningar, om de känner meningsfullhet i sitt yrke samt vad är det som gör arbetet meningsfullt eller ej meningsfullt. Studiens teoretiska utgångspunkt är KASAM (känsla av sammanhang) (Antonovsky, 2005). Resultat Lärarna verkar ha varierande uppfattningar om sitt arbete, men generellt verkar de ha positiva erfarenheter av sina kollegor och elever. De uppskattar stöttning och samarbete från sina kollegor och känner att de kan hantera utmaningarna på arbetsplatsen. Lärarna verkar ha en övervägande positiv syn på sin arbetsmiljö. Sammantaget är lärarna engagerade och motiverade att göra en positiv skillnad i elevernas liv, men det finns också utmaningar i deras arbete. Ett exempel är att de upplever tidspress och tidsbrist att utföra sitt arbete.  Slutsats Forskningen visar att lärare ofta upplever hög arbetsbelastning och psykisk stress på grund av många olika faktorer. Resultaten av denna studie indikerar dock att de tillfrågade lärarna upplever färre stressorer och generellt har en mer positiv inställning till sin arbetsmiljö, även om de upplever några stressorer. Studien belyser vikten av att förstå och stödja lärares arbetsmiljö för att säkerställa att de kan utföra sina jobb effektivt och trivas på sin arbetsplats. Ämnet behöver belysas ytterligare för att förbättra lärares välmående och resurser samt att i helhet skapa en bättre skola för alla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)