Fotbollsplanen – en arena för maskulinitet : En kvalitativ studie om maskulina normer på fritidshemmet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studien ämnar synliggöra jämställdhetsarbetet på fritidshemmet med ett fokus på hur fritidslärare identifierar och motverkar maskulina normer. Detta åstadkoms genom de tre forskningsfrågorna: Hur framträder maskulina normer på fritidshemmet? Var och när framträder maskulina normer? Hur arbetar fritidslärarna för att motverka maskulina normer? Ansatsen till studien är kvalitativ och använder sig av semistukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där fyra utbildade informanter intervjuades. Studiens teoretiska ramverk utgår från en hegemonisk maskulinitet samt en jämställdhetsteori. Studiens resultat visar på en rådande våldskultur på fritidshemmet där fotbollsplanen är arenan där maskulina normer framträder tydligast och där pojkars status formas. I resultatet framhävs även hur fritidslärarna genom olika motverkande försöker bryta den traditionella maskulina normen. Dessa brytande sker i form av praktiska ingripande som nolltolerans mot våldslekar och verbala markeringar och styrningar. I bemötandet med pojkarna framgår vikten för läraren att vara en god förebild för pojkarna och genom detta reproducera en positiv maskulinitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)