Organisationers fina men otydliga språk : Användandet av buzzwords i en HR-kontext

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Det är inte svårt att hitta ord och fraser med oklar eller otydlig innebörd i organisationers strategiska processer. Dessa kan påverka hur ledarskapet uppfattas, hur beslut tas och hur processer implementeras. HR har möjlighet att påverka relationen mellan medarbetare och chefer men HR’s språk är idag outforskat. Därför ämnar denna studie utforska användningen av dessa oklara och otydliga ord och fraser i en HR-kontext. I vår studie benämns oklara och otydliga ord och fraser som buzzwords, och HR-kontexten avser HR som ledning och styrning.  Studien har ett induktivt förhållningssätt där en fallstudie har ramat in buzzwords inom en HR-kontext. Empiri samlades in med hjälp av semistrukturerade intervjuer och en kvalitativ dokumentundersökning, då vi menar att buzzwords är socialt konstruerat av människor i HR- kontexten. Därefter genomfördes en tematisk analys med ett tolkande synsätt som skapade teman för att strukturera vårt utforskande. Dessa 4 teman tolkades sedan i relation till en kvalitativ teoretisk förankring.  I första temat framgår det att ett slutgiltigt lexikon för buzzwords inte finns, men att buzzwords går att dela upp i olika användningsområden kopplade till olika HR-processer. Nästa tema symboliserar olika syner av buzzwords som avgör om det behöver hanteras eller inte. Det tredje temat beskriver varför buzzwords används i HR-kontexten och här kopplas buzzwords till retorikens behov av att behöva övertala, buzzwords är då antingen ett verktyg eller ett krav. Slutligen fann vi att det är lätt att dribbla bort sig själv genom buzzwords om HR inte förstår sin verksamhet.  Svaret på vårt utforskande syfte symboliserar hur frågor kring vad, hur, när och varför buzzwords används i HR-kontexten, vilket ger mer klarhet i organisationers fina men otydliga språk. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)