“Football Without Fans is Nothing” : En fallstudie om relationen mellan Djurgården Fotboll och dess supportrar

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Supportrar är en viktig intressent för fotbollsföreningar. Fotbollssupportrar är konsument av samma produkt som de är medproducent av då de betalar för att gå på fotbollsmatcher samtidigt som de är med och skapar stämningen kring matchen. Svensk fotboll är reglerad av 51%-regeln vilket innebär att föreningens medlemmar också är ägare av föreningen. Denna tredelade roll som supportrarna besitter är en del av komplexiteten i relationen mellan en fotbollsförening och dess supportrar. Med bakgrund av tidigare forskning gjord kring Stakeholder Theory har fokus till störst del har varit att identifiera fotbollsföreningars olika intressenter och hur viktiga de är för organisationen. Denna studie kommer endast att fokusera på en intressent i en förening i Sverige med ambitionen att utifrån Stakeholder Theory beskriva relationen mellan en fotbollsförening och dess supportrar, ur båda parters perspektiv, vilket även efterfrågats av tidigare studier inom ämnet. En kvalitativ studie har genomförts där empiriskt material samlats in genom semi- strukturerade intervjuer med valda representanter från Djurgården Fotboll samt föreningens supportrar. Det empiriska materialet analyserades utifrån Stakeholder Theory för att sedermera besvara studiens syfte och frågeställning. Resultatet visar att supportrar är den viktigaste intressenten för Djurgården Fotboll och att Stakeholder Theory grundläggande kan ge en förklaring till supportrarnas betydelse som intressentgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)