Designprinciper för analfabeter och okunniga teknikanvändare

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola

Sammanfattning: Denna studies syfte är ta fram designprinciper för en matlagningsapplikation för analfabeter och teknikokunniga. Analfabetism är ett av de största problemen i Mozambique, 45% av den vuxna befolkningen kan inte läsa. Undersökningen utfördes i Maputo, Mozambiques huvudstad. En lofi matlagningapplikation prototyp skapades med avsikt att hjälpa analfabeter att lära sig läsa. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med 5 deltagare och de visades en demoprototyp för att identifiera designproblem. För att få en bättre förståelse av målgruppen genomfördes fältobservationer. Mitt i designprocessen genomfördes ett användbarhetstest med 5 deltagare för att se effektiviteten av designutvecklingen. Resultat av den undersökningen visade att mindre text, konkreta ikoner, realistiska bilder och röststyrda instruktioner fungerade bättre. En heuristisk utvärdering utfördes för att identifiera problem med användbarhetsdesignen. Resultatet visade att designens starka aspekter var enkel design, konsekvent struktur samt att innehållet i systemet skulle matcha med den verkliga världen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)