Integrering av komplementärer i värdekedjan - En studie på en bilåterförsäljares värdeskapande process

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna studie har haft till syfte att undersöka hur företag kan inkorporera komplementärers aktiviteter i sin värdeskapande process och hur detta påverkar det totala skapade värdet. Studien är grundad på en kvalitativ fallstudie utförd på fallföretaget Motorcity i Svedala. Vidare användes pattern-matching för att strukturera och analysera insamlad data. Studien har sin teoretiska utgångspunkt i det gränsland som återfinns mellan Porters (1985) interna värdeskapande och Brandenburger & Nalebuffs (1996) externa värdeskapande mellan olika aktörer. Vi kunde genom fallstudien konstatera att Motorcity ökar mervärdet för sin slutkund genom att integrera externa komplementärers aktiviteter i sin värdeskapande process. Hur långt in i värdekedjan dessa integreras beror på en avvägning mellan strävan efter hög grad strategic fit och företagets tillgängliga resurser. Vi drar den generella slutsatsen att företag bör sträva efter att integrera externa aktörer i sin värdeskapande process i de fall då de kan öka mervärdet för slutkunden genom strategic fit, dock enbart om det inte är för resurskrävande i relation till det förväntat skapade mervärdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)