”Less is more” – En studie om Scandi Styles betydelse utifrån ett konsumentkulturperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbetets titel: ”Less is more” – En studie om Scandi Styles betydelse utifrån ett konsumentkulturperspektiv Seminariedatum: 2017-01-12 Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Jessica Holmqvist, Petter Neldemo, Lisa Örtegren Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Ambi-Brands, Consumer Culture Theory, Consumer Identity Projects, Fashion Theory, Style Codes, Group Identity Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur Scandi Style uttrycks och, med utgångspunkt från CCT och Fashion Theory, studera hur denna modestil kan användas för att skapa en unik och social identitet. Metod: En kvalitativ studie har gjorts i uppsatsen, som har baserats på ett hermeneutiskt tillvägagångssätt tillsammans med etnografiska inslag. En deduktiv forskningsansats med induktiva komponenter tillämpades. Data samlades in från semistrukturerade djupintervjuer, vetenskapliga artiklar, böcker, webbsidor och tidningsmagasin. Teoretiska Perspektiv: Med utgångspunkt i CCT, har teorier om Consumer Identity Projects och Fashion Theory utforskats, med fokus på ambi-brands, stilkoder och gruppidentitet. Empiri: Resultatet från tio djupintervjuer med modeintresserade individer har skapat studiens empiriska underlag, vilken analysen baserats på. Resultat: Genom analys av det empiriska underlaget, har nya bidrag till området CCT upptäckts. Den mest framträdande insikten var att Scandi Style kan anammas för att uttrycka en stor mängd av olika behov av att vara unik och olika personligheter. En annan upptäckt var att den unika identiteten inom Scandi Style kan skapas med influenser från andra stilar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)