Lärares matematiska språk i klassrummet

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med vår studie var att undersöka hur matematiklärare i år 9 behandlar det matematiska språket i klass-rummet. Vår empiriska undersökning gjordes med avsikt att besvara vårt syfte utifrån tre frågeställningar somhandlar om lärarnas medvetenhet om det matematiska språket och konsekvenserna som användandet av dettakan få. Den metod vi använde för att besvara våra frågor bestod av observationer och intervjuer och vi observe-rade och intervjuade totalt fyra lärare vid två olika högstadieskolor. Lärarnas yrkesverksamma karriär skilde sigåt.Vi kom i vår studie fram till att lärarna använder matematiskt språk, mer korrekt vid tavlan, mindre korrekt vidsamtal med eleverna. Anledningen till att språket var mindre korrekt vid de enskilda samtalen med eleverna varatt lärarna anpassade sitt språk utifrån elevens förkunskaper.Att använda ett korrekt matematiskt språk och ge eleverna en utökad begreppsbild är en förutsättning för atteleverna ska kunna få en ökad förståelse inom matematiken. Flertalet referenser vi har pekar på att språket ärviktigt för elevernas begreppsbildning och det får konsekvenser för läraryrket på så sätt att lärare måste användakorrekt språk men också vara medvetna om elevens ”ordförråd” och anpassa sig därefter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)