”Ja, ibland blir man bara osams” - En intervjustudie om elevers syn på konflikter mellan jämnåriga

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning Skolan ska idag arbeta mot ett sociokulturellt väl fungerande samhälle. Vi båda författare har kommit att bli intresserade av vad eleverna anser om hur konflikter uppstår. Vi är mycket medvetna om att konflikter är en del av vardagen och menar att det är viktigt att ge barnen verktyg att klara dessa ofta förekommande konflikter. Därför har vi valt att göra en undersökning om mellanstadieelevers inställning till konflikter. Det är utifrån barnen vi ska utveckla vårt arbete i skolan och därför ser vi det som viktigt att veta vad dessa tycker, kanske mer än vad verksamma lärare anser om barnens konflikter, då de inte är involverade i dem på samma sätt, utan agerar ifrån sina egna uppfattningar. För att vi som lärare ska kunna ge barnen hjälpmedel att hantera konflikter, är det nödvändigt att veta hur dessa uppkommer. Vi frågade därför barnen vad de ansåg vara orsakerna till deras konflikter och vad konflikterna vanligtvis handlar om. Vår undersökningsmetod bestod av kvalitativa intervjuer med tolv barn i en socialt och kulturellt homogen elevgrupp i två olika åldrar. Skolan är belägen i central stadsmiljö. Arbetet har bedrivits utifrån ett hermeneutiskt synsätt och utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utifrån vad vi med vår intervjustudie kan se, anser eleverna att missförstånd, rollfördelning och olika regler och mål i aktiviteter är de främsta anledningarna till att konflikter uppstår. Enligt eleverna är konflikterna geografiskt placerade till skolan och skolgården och inte till lek och fritidsaktiviteter utanför skolan. Könets roll i konflikter och dess struktur visade sig i vissa fall vara mindre och i andra fall större än vad vi innan förväntat oss. Inte i någon av de två årskurserna vi undersökte framkom det att utbildningen i konflikthantering var särskilt frekvent. Kommunikation och medvetenhet gällande konflikthantering saknas i elevernas vardag. Det vi uttryckligen såg var att konflikthantering inte tydliggörs för eleverna i skolan, om dessa förekommer alls då eleverna säger att de inte har någon direkt undervisning i konflikthantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)