Att tänka utanför boken : Utomhusmatematikens anknytning till läroplanen och möjlighet till sinnlig variation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Denna studie syftar till att öka förståelsen för utomhusmatematik. Studiens utgångspunkt är att undersöka vilka innehållsområden av matematiken som kan beröras genom utomhusmatematik i grundskolan, vilka förmågor som tränas samt vilken variation mellan sinnen utomhusmiljön erbjuder. Studiens metod grundar sig på en observation av en fortbildning inom utomhusmatematik samt en intervju med fortbildaren. De huvudsakliga resultaten visar att alla innehållsområden ur Lgr11 upplevs vara möjliga att beröra vid utomhusmatematik, speciellt med avseende på läroplanens krav att matematiken i skolan idag ska vara verklighetsanknuten, något som utomhusmatematiken tycks ge möjlighet till. Inom utomhusmatematik tycks enligt respondenten främst kommunikationsförmågan, begreppsförmågan, resonemangsförmågan och problemlösningsförmågan komma till uttryck och en slutsats utifrån detta är att metoden utgör ett bra komplement till annan undervisning. I utomhusmiljön aktiveras fler sinnen och möjligheten att fler elever nås av det matematiska innehållet ökar. De flesta sinnen tycks aktiveras, men främst blir de kinestetiska, taktila och visuella sinnena aktiva i utövandet av utomhusmatematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)