Gruppstorlekens påverkan på arbetet som musiklärare i årskurs 7-9 : Ramar som styr

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utveckla kunskaper om hur ramar påverkar gruppstorleken och därmed arbetet som musiklärare. Områden tillhörande arbetet som musiklärare som åskådliggörs i studien, är undervisning, relationer och arbetsmiljö. Undersökningen utfördes genom enskilda intervjuer av fyra musiklärare som alla undervisar upp till årskurs 9. Materialet bearbetades utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv där olika ramfaktorer, tillsammans med gruppstorleken, ses påverka arbetet som musiklärare. Dessa ramfaktorer fick vara grunden för indelningen av olika kategorier i resultatet. Studiens resultat visar att stora undervisningsgrupper ”tar” från musiklärarens möjligheter att undervisa i moment där teori och praktik kombineras. Det påverkar dessutom bedömningsarbetet negativt, samt möjligheten till enskild stöttning av eleverna. Stora undervisningsgrupper försvårar även arbetet med att skapa goda relationer och har en försämrande effekt på arbetsmiljön. Förutom gruppstorleken, ses även ramfaktorer som tid, lokal, utrustning och gruppsammansättning ha en inverkan. Studiens resultat visar även att stora undervisningsgrupper ibland ”ger” till undervisningsprocessen. Vid föreläsningssituationer, diskussionstillfällen och körsång visar resultatet att stora grupper kan ha en positiv inverkan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)