Inköpsbeteende av FM-tjänster inom svensk industri

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Erik Budell; [2012]

Nyckelord: Facility Management; FM; Inköpsbeteende;

Sammanfattning: Denna uppsats består av en undersökning angående inköpsbeteende av Facility
Management-tjänster för företag inom svensk industri. Inköpsbeteende av FM är ett relativt outforskat område och själva begreppet FM kan upplevas som brett och svårdefinierat. FM-branschen anses vara i ett transformationsstadium som innebär att företag allt oftare köper in multilösningar av FM-tjänster samt planerar för större geografiska områden.
Syftet med studien var att karaktärisera inköpsbeteende av FM-tjänster för företag inom svensk industri och forskningsfrågorna som skulle besvaras presenteras nedan:
1. Vilka urvalskriterier är viktiga vid val av FM-leverantör?
2. Hur kan sourcingstrategin angående FM-tjänster för företag inom svensk industri karaktäriseras?
3. Hur kan köpbeslutsprocessen angående FM-tjänster för företag inom svensk industri karaktäriseras?
4. Hur kan buying centers för företag inom svensk industri karaktäriseras vid köp av FMtjänster?
Intervjuer har utförts med fem företag inom svensk industri och undersökningen visar att företagen inte upplever köp av FM som något speciellt komplicerat. De ser inte heller området som ett strategiskt område utan som en stödverksamhet till kärnverksamheten. Fördelarna med outsourcing av FM som kommit fram är mer fokus på kärnverksamheten, ökad effektivitet samt minskat ansvar gällande den dagliga verksamheten och administration kopplade till dessa tjänster.
Motivet till att ha en multilösning av FM-tjänster är att hitta synergieffekter och med smartare planering kunna använda en mindre arbetsstyrka. Ett annat motiv är att det blir mer attraktivt för leverantörerna om kunden kan erbjuda ett stort avtal.
Företagen inom svensk industri använder överlag inte Aff (avtal för fastighetsförvaltning) vid köp av FM. Det sker med egenhantering. Företagen hävdar att köp av FM inte skiljer sig alltför mycket mot annat inköp. Det som
skiljer är de subjektiva och svåra bedömningar angående leverantören som sker i steget urval i köpbeslutsprocessen. Hur bra kommer en leverantör att klara av uppdraget, attityd och beteende mm? Köpgruppen vid köp av FM vittnar om likheter mellan företagen. Inköpsfunktionen utgör en viktig roll men det anses också viktigt att verksamheten finns representerad i gruppen. Vid köp av FM för flera bolag bör behovsägarna vara med i gruppen som representerar respektive intressent (bolag).

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)