Vakna upp! : KavlaNer som medborgarpolitiskt engagemang (i tider av misstro)

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Medborgarpolitiska engagemang som utmanar och ifrågasätter etablerad kunskap från expertsamhället till förmån för en alternativ kunskapssyn, är ett växande problem i dagens samhälle. Denna uppsats undersöker hur kunskapssynen i dessa medborgarpolitiska engagemang byggs upp, samt vilken betydelse den alternativa kunskapsbildningen kan få för det demokratiska samtalet. Det specifika fall som undersöks är KavlaNer som är ett digitalt medborgarpolitiskt engagemang, där deltagarna tillsammans organiserar en motmakt mot rekommendationer och restriktioner kopplade till Covid-19-vaccinet. Undersökningen utgörs av en kvalitativ innehållsanalys av inlägg samt kommentarer på KavlaNers Facebook och hemsida. Studien visar att rörelsens kunskapssyn grundas i en tilltro till individens egna efterforskningar, visselblåsare och personliga historier snarare än till myndigheter, läkemedelsföretag, vetenskapssamhället och traditionella massmedier. Kunskapssynen som rörelsen delar riskerar att leda till svårigheter för spridningen och mottagandet av expertkunskap som ämnar att informera medborgare, då kunskap utmanas och ifrågasätts i allt större utsträckning. Studien visar även att trots att en organiserad motmakt är grundläggande för en fungerande demokrati, kan ifrågasättandet av expertkunskap och en större tillit till individens egna alternativa kunskapsbildning bli ett hinder för det demokratiska samtalet. Den alternativa kunskapssynen kan öka polariseringen mellan grupper i samhället och ge konsekvenser för det demokratiska samtalets förutsättningar. Undersökningen framhäver att det är viktig att ta hänsyn till medborgarpolitiska engagemang som karaktäriseras av alternativa kunskapsanspråk, för att i framtiden undvika en ökad distans mellan ett misstänksamt civilsamhälle och demokratiska institutioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)