Hur ser utvecklingen av robotrådgivning ut på den svenska finansmarknaden? En studie baserad på robotrådgivaren Fundler

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Digitalisering är ett fenomen som de flesta olika branscher har upplevt och tagit del av. Processer som förr har hanterats av enbart människan är i vissa fall ersatt av en automatiserad process som inte längre är hanterad av människan. En av de branscher där processer har automatiserats på många nivåer är finansbranschen och investeringsrådgivning är en av de processer som relativt nyligen har upplevt en ordentlig automatisering. Vad gäller investeringsrådgivning så har detta automatiserats internationellt men även i Sverige under de senaste åren och idag finns det en del bolag på svenska marknaden som erbjuder finansiell rådgivning med hjälp av en robot, så kallad robotrådgivning. Fundler är ett av de främsta bolag i Sverige när det kommer till robotrådgivning av fondsparande och denna studie syftar till att förstå robotrådgivningens utveckling samt om det är framtidens investeringsrådgivning av fonder. Rapporten är baserat på datainsamling genom en litteraturstudie, ramverket SWOT, och intervjuer med nyckelpersoner från Fundler i Sverige. Litteraturstudien försåg rapporten med förståelse för den hittills gångna utvecklingen av robotrådgivning. Vidare har kvalitativ data samlats in genom intervjuer med nyckelpersoner från Fundler vilket har varit nödvändigt för att förstå marknaden i Sverige samt hur robotrådgivning fungerar. Genom en kombination av genomförd litteraturstudie, SWOT-analys, och intervjuer kunde rapporten dra slutsatser samt skapa goda möjligheter för fortsatt forskning inom ämnet. Rapporten visar på att robotrådgivning kommer vara högt aktuellt i framtiden. Intresset för investeringar har en positiv trend och studien har visat sig att robotrådgivning har en möjlighet att kunna ta stora marknadsandelar, både i Sverige och internationellt. Trenderna som åskådliggjorts i studien har visat att exponering av robotrådgivning har gett tjänsten mer tillit på marknaden vilket också har bidragit till att allt fler väljer att använda tjänsten. Slutligen har studien kommit fram till att robotrådgivning kommer bli alltmer vanligt i kombination med personlig rådgivning via en mänsklig investeringsrådgivare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)