"Det finns ju så mycket mer än bara träd, växter och djur": En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om naturvetenskap i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Jamila Nordkvist; [2016]

Nyckelord: Förskola; lärande; naturvetenskap; pedagoger;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna uppfattar naturvetenskap i förskolan, hur de i sin verksamhet arbetar med ämnet. För att kunna besvara studiens syfte tillämpades kvalitativa intervjuer som metod där sex verksamma pedagoger intervjuades. Genom resultatet på dessa frågor framgick det att det finns en viss osäkerhet kring ämnet naturvetenskap bland pedagogerna, att fokus ofta ligger på miljö och natur medan fysik och kemi blir åsidosatta. Samtidigt framhölls det att mycket går att lära sig gemensamt med barnen, till exempel i de fall då pedagogerna inte har de rätta svaren så kan de undersöka det tillsammans med barnen och båda lär sig utav den processen.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)