Utformning av Distributionsflöde samt returflöde av defekta produkter i Turkiet : En fallstudie på företaget Axis Communications AB

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Oytun Yildirimdemir; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Axis är en av världens största leverantör av nätverksbaserade övervakningskameror med sina samarbetspartners i 179 länder. Axis har under de senaste åren upplevt en försämrad ökning av försäljningstillväxten på den Turkiska marknaden, trots prognoser som visar på hög marknadspotential. I samband med detta har Axis´s distributör och återförsäljare i landet uttryckt missnöje över företagets processer för import och hantering av defekta varor. Undersökningen syftade till att kartlägga processerna för import till Turkiet samt hantering av defekta varor för att skapa en objektiv bild över situationen och föreslå potentiella förbättringsåtgärder för dessa processer. Kartläggning av Axis´s flöden i Turkiet har utförts och utifrån Just‐In‐Time och Supply Chain Management‐litteratur har potentiella icke‐värdeskapande aktiviteter identifierats. Axis har blivit rekommenderade att införa nya mätpunkter för bättre uppföljning av processerna för import och hantering av defekta varor i Turkiet och på sikt kunna eliminera icke‐värdeskapande aktiviteter. Föreslagna mätpunkter: • Mätning av ration mellan det skeppade varuvärdet och administrativa kostnader för dess import. • Ledtiden för distributörens behandling av kundernas ärenden för defekta produkter, från kundens anmälan till att ärendet behandlats. Med hjälp av ovanstående mätningar kan initiativ till förbättringar skapas och en rad åtgärder tas. Exempel på sådana är: •Konsolidering av skeppningar för låga ration för varuvärden och administrativa kostnader, se figur 7 och 8 (sid. 19). • Frakt av importdokument direkt till distributören parallellt med utskeppning av varor för att slippa fördröjningar vid tullen. • Hålla ett begränsat färdigvarulager för defekta produkter hos distributör för att snabbt kunna ersätta kundens defekta varor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)