Bankomat - Diversifiering mot bankverksamhet inom den Svenska dagligvaruhandeln och dess effekter på dagligvaruhandelns kärnverksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka diversifiering till bankverksamhet inom den svenska dagligvaruhandeln samt i vilken utsträckning en sådan diversifiering kan stärka dagligvaruhandelns kärnverksamhet. Metod: Uppsatsen är av hermeneutisk karaktär och det medförde att en kvalitativ metod valdes. För att kunna besvara uppsatsens frågeställningar på ett bättre sätt valdes en fallstudie som tillvägagångssätt. Underlaget har främst hämtats från telefonintervjuer med personer som bedömts besitta specialkunskaper inom området men även från artiklar och elektroniska källor. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska basen utgår ifrån diversifieringsteorins olika perspektiv och motiv. Marknadsföringsteorierna; marknadsmix och varumärkesutvidgning har använts tillsammans med kärnkompetens för att göra analysen möjlig. Empiri: I empirin redogörs för dagligvaruhandelns, ICA:s utveckling sedan 90-talet samt bankmarknadens och ICA Bankens utveckling under samma period. I resultatet presenteras telefonintervjuer som utmynnat i uppdelningen av ekonomisk effektivitet, teknisk effektivitet, kundtillströmning och kundlojalitet. Resultat: Mot bakgrund av uppsatsens analys anses det uppenbart att diversifiering till bankverksamhet avsevärt kan bidra till att stärka dagligvaruhandelns kärnverksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)