"Utan ångesten kan man ju inte skapa" -

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syfte: Att undersöka hur musikpedagoger/instrumentalpedagoger på gymnasiet hanterar elever med prestationsångest.Huvudfrågor: Vad anser musikpedagoger att en trygg och bra lärandemiljö innebär? Hur arbetar instrumentallärare med prestationsångestprevention?Metod och material:Som metod för vår uppsats har vi använt oss utav kvalitativa intervjuer. Vi har intervjuat 6 instrumentalpedagoger som undervisar på det estetiska programmet med inriktning musik. Vårt huvudsakliga teoretiska fundament är dels pedagogisk psykologi och dels forskning i prestationsångest.Betydelse för läraryrket:Undersökningen handlar om prestationsångest i gymnasiemiljö. Vi anser att den kunskap denna studie ger är till gagn för alla pedagoger och kan bidra till ett mer professionellt förhållningssätt när det gäller att arbeta med prestationsångest bland utsatta elever inom ramarna för verksamheten.Resultat:Genom denna studie har vi kunnat kartlägga en del av de problem, både av psykologisk och social karaktär som inbegriper det problemområde som prestationsångest innefattar. Det handlar dels om lärarens roll men också elevernas beteenden gentemot varandra. Vi har förstått att pedagogerna har olika strategier för att möta elevernas prestationsångest men att de i liten eller ingen utsträckning tar hjälp av kolleger eller skolledning - detta trots att alla lärare ser ett behov av att arbeta mer med problemet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)