Djuret som designelement i svenska magasinannonser

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

Sammanfattning: Bakgrund Den djupt rotade rela;onen mellan människa och djur användsidag ibland av reklammakare. A: använda djur som e:designelement för a: få kontakt mellan mo:agaren ochannonsens budskap kan appliceras på olika vis av varierandeorsak. Idag saknas det studier på svenska av magasinannonsermed djur som designelement.SyHe SyHet med denna studie är a: kartlägga användandet av djur imagasinannonsering, för a: få en översikt på hur en annonssom innehåller djur designas ur e: grafiskt perspek;v ochvilken roll djuret har i annonssammanhang.Metod Strategin som använts i denna studie är kvan;ta;vinnehållsanalys. Metoden är visuell analys som baserar sig påli:eraturstudier, de:a föregås av en pilotstudie för a:kartlägga ;llgängligt material och definiera urval.Resultat Resultatet, som omfa:ar 36 magasinannonser med djur, visar a:den populäraste magasingenren bland annonser är Mode ochSkönhet och det djur som oHast påträffas är Hunden. Denvanligaste rollen som djuret representeras som är som Kär vän;ll människan. Inget framträdande mönster över användningenav färg, kontrast eller något annat grafiskt designval iuOormningen av annonserna.Slutsatser Slutsatser som kan dras denna studie visar a: användningen avdjur i magasinannonser är e: sä: för reklammakaren a: skapaen rela;on ;ll mo:agaren, framför allt genom a: använda detpopulära husdjuret Hund. Djurets roll är oHa passivt iannonssammanhang, men de är enkla a: känna igen och kandärför bidra ;ll a: fånga mo:agarens uppmärksamhet.Rekommenda;oner Denna studie kan ses som en grund för vidare forskning inomnågon av det kartlagda området. Förslagsvis kan man förlängaundersökningsperioden och analysera annonser med djurunder en längre ;dsram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)