Framgång på Internet : Finns det specifika recept?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Författare: Nadja Hägg; Kim Sjögren; [2008]

Nyckelord: strategier; e-handel; kundtillfredställelse;

Sammanfattning: Internet är världens största datornätverk och har skapat nya möjligheter för kommunikation,men även för handeln. E-handel står för elektronisk handel och syftar till processen av attköpa, sälja och utväxla produkter och tjänster via Internet. De första webbutikerna i Sverigeöppnade år 1997 och ansågs ha en stor tillväxtpotential. Branschen drabbades dock avproblem och kallas idag för ”IT bubblan”. Idag är situationen annorlunda och e-handelnutvecklas konstant positivt. E-handelns omsättning har stigit från 4,9 miljarder kronor år 2003till 17,7 miljarder år 2007. Då e-handeln breder ut sig och det finns otaliga aktörer påmarknaden ökar konkurrensen. Frågeställningen i vår uppsats är att se om det finns specifikastrategier för att nå framgång inom e-handel oavsett bransch. Men även vilka faktorer som ärav vikt för upplevd kundtillfredställelse. Vårt syfte med uppsatsen är att försöka finnagemensamma specifika framgångsstrategier för e-handelsföretag, men även till att se vadkunderna anser vara viktiga komponenter för kundtillfredställelse.Vi har valt att intervjua tre olika e-handels företag som är verksamma i olika branscher.Nelly.com är verksamma inom klädbranschen, Skype inom Internettelefoni samt Kindo somär en familjecommunity. Vidare har vi valt att använda oss av fokusgrupper för att se tillkundernas uppfattning om vad som är värdeskapande för dem. Vi som författare haruteslutande använt oss av en kvalitativ metod. Vi använder oss av ett hermeneutiskförhållningssätt, det vill säga att tolka och förstå och detta utifrån en induktiv ansats.Från våra slutsatser framgår det att de tre undersökta företagen alla erbjuder en produkter somappellerar på människans grundläggande behov. Vidare står det klart att företagen förståttvikten av att bygga sitt företag ur ett kundperspektiv. Denna förståelse har resulterat i enfokusering på enkelhet, tydlighet och snabbhet. Kunderna erbjuds därmed en paketlösningmed stor kundnytta. Vidare förefaller okonventionella marknadsföringsmetoder, så som, PRvara effektivt, då detta håller nere kostnaderna samtidigt som genomslagskraften är hög.Efter våra intervjuer och analys av fokusgrupperna kunde vi dra slutsatsen att det var någrafaktorer som var av vikt för deras kundtillfredställelse. Dessa utgörs av webbsidan, logistiken,kundtjänst samt säkerheten. De vill att webbsidan skall vara tydlig, enkel och lättnavigerad.Att få snabba leveranser inom utsatt tid vara en annan faktor som ansågs viktig, men även attdet skall vara enkelt att kontakta kundtjänst för frågor och returer. Säkerhetsfaktorn syftar tillatt känna trygghet till företaget samt att produkten lever upp till förväntningarna. De slutsatservi kommit fram till överrenstämmer mycket väl med det som teorin förespråkar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)