Hållbar konsumtion i livsmedelsbutiker : En undersökning om kundens förutsättningar för hållbara val

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

Sammanfattning: InledningSvenskarna överkonsumerar jordens resurser i snabb takt. Konsumtionen måste bli mer hållbar om framtida generationer ska ha möjlighet till en bra framtid. Livsmedel har stor påverkan på miljön därför är livsmedelskonsumtionen en viktig del i arbetet med hållbar konsumtion. Här har livsmedelskedjor tillsammans med deras kunder potential att bidra till hållbar konsumtion. Om kunden ska ha möjlighet att agera hållbart måste förutsättningar erbjudas på en marknad. Här saknas studier kring kundens förutsättningar för hållbara val på olika konsumentmarknader.SyfteSyftet med studien är att redogöra för kundens förutsättningar för att göra hållbara val i livsme-delsbutiker.MetodStudien bygger på en kvalitativ metod för insamling av data. I studien har en undersökning genomförts i samtliga livsmedelsbutiker i Falun för att samla in data om kundens förutsättningar för att välja hållbart. De faktorer som undersökts är kommunikation, sortiment och pris i utvalda produktkategorier. Empirin har sorterats och kategoriserats och sedan diskuterats i relation till teorin.SlutsatsDen slutsats vi kommit fram till genom vår undersökning visar att det finns möjligheter för kunden att göra hållbara val i livsmedelsbutiker. Eftersom jordens resurser inte räcker till på det sätt människor lever och konsumerar i dag, är en viktig fråga att kommunicera värdet i att välja hållbara produkter i så stor utsträckning som möjligt och det här är ett hållbarhetsarbete som måste ske kollektivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)