Bakomliggande orsaker och åtgärder till variation i transportledtiden.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund : För de flesta framgångsrika företag är det viktigt att ha en leveransförmåga som är konkurrenskraftig för att kunna uppnå den servicenivån som marknaden kräver. Ledtid är benämning på den tid det tar från att företaget har lagt sin order till dess att ordern har levererats. Den tidsskillnad som uppkommer mellan den planerade ledtiden och den faktiska ledtiden gör att det uppstår en osäkerhet kring leveransplaneringen. Den största orsaken till osäkerheter eller variation i transportledtiden utgörs av transporterna av konsumentprodukterna. Syfte :Syftet med studien är att identifiera vad det kan finnas för bakomliggande orsaker till variationer som uppstår under transportledtiden då konsumentprodukter transporteras från en leverantör fram till ett distributionscenter eller varuhus. Det ska även undersökas ifall det finns några åtgärder för att kunna begränsa variationer i transportledtiden. Metod : Detta är en fallstudie med en deduktiv inriktning, ett positivistiskt perspektiv och med en kvalitativ undersökningsdesign. Den vetenskapliga trovärdigheten är byggd på de sanningskriterium som tillhör fallstudien; trovärdighet och äkthet. Slutsats : De största bakomliggande orsakerna till variation är, konsolidering, volymskillnader över åren, transporter kommer förtidigt eller försenat, färjeförseningar, strejker, väderförhållanden, strejker, byte av transportör eller transportsätt, omlastning, kontroller i tullen, felaktiga dokument, hantering av stora volymer, IT-system. De åtgärder som finns för att kunna begränsa variationer är, automatiserade terminaler, bättre kommunikation, ökad flexibilitet, semi-trailrar, elektronisk deklaration, säkerställa korrekt tulldokumentation, koppla samman container till enheter, flexibelt IT-system.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)