Medietidningarnas AI-porträtt : En kvantitativ innehållsanalys av hur AI skildras i tidningarna Resumé och Dagens Media

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur AI gestaltas i tidningarna Resumé och Dagens Media som är inriktade på media- och kommunikation. Detta uppnås genom att studera tidningarnas artiklar om AI. Studien undersöker vilka gestaltningar som förekommer i artiklarna och om tidningarna uppfyller UNESCO:s riktlinjer om hur journalister bör rapportera om AI. De gestaltningar som undersöks är sociala framsteg, Pandora´s box, ekonomisk utveckling/konkurrenskraft, utfallsframe och tidsperspektiv. Det undersöks även hur ofta AI ersätter syssla förekommer. De riktlinjer från UNESCO som undersöktes var AI:s begränsningar, det mänskliga arbetet, land, andra röster, suggestiva bilder och miljöaspekter. Det teoretiska ramverk som studien bygger på är gestaltningsteorin och teknologisk determinism. Studiens resultat visar att Resumé och Dagens Media Resumé tenderar att skildra AI som eftersträvansvärt genom att beskriva konsekvenserna av att använda AI som något läsaren vinner på. AI gestaltas även som en teknik som, helt eller delvis, kommer ersätta sysslor och arbetsuppgifter i mediabranschen. De variabler som kommer från UNESCO:s riktlinjer förekommer generellt sätt mindre. Resultatet visar att tidningarna skildrar AI som en teknik som utvecklas av sig själv, inte går att kontrollera, har få begränsningar, inte får mycket kritik, inte påverkar miljön och kan likställas med en människa. Således anammar de teorin teknologisk determinism, och i synnerhet de typer som kallas justificatory och normative.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)