Stor, liten eller lagom barngruppsstorlek? : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningsrepertoarer om olika barngruppsstorlekar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Det har länge debatterats om barngruppsstorlekar i såväl förskolan som i samhället. I förskolan är det förskollärare som ansvarar över att barns utveckling, lärande och omsorg bildar en helhet. Å ena sidan visar en stor del av tidigare forskning och samhällsdebatter att stora barngrupper bidrar till att förskollärare upplever svårigheter med att hinna se och tillgodose alla barn. Å andra sidan visar tidigare forskning att små barngrupper kan bidra till att barns kamratskapande hämmas. Syftet med föreliggande studie är att undersöka och problematisera hur förskollärare talar om barngruppsstorlekar i förskolan, och vilka möjligheter och hinder som framträder. Studiens frågeställningar är: Hur beskriver och resonerar förskollärare om sitt arbete med olika barngruppsstorlekar? och Vilka tolkningsrepertoarer framträder när förskollärare talar om barngruppsstorlekar? Studiens empiri har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med sju verksamma förskollärare i förskolan. Det talande språket är centralt i studien, vilket resulterat till att socialkonstruktionism och diskurspsykologi är teoretiska och metodologiska utgångspunkter. Det insamlade materialet har sedan analyserats utifrån diskurspsykologins analysverktyg: tolkningsrepertoar, kategorisering och retorik. Resultatet visar att förskollärarnas verklighet skiljer sig från Skolverkets riktmärken. Det som framträder i resultaten är att förskollärarna talar om att barngrupperna inte ska vara för små men samtidigt inte för stora. Däremot tyder resultatet på att det inte enbart är barngruppens storlek som är en bidragande faktor till att barngrupper upplevs som stora, utan även organisatoriska faktorer och ålder på barnen. Dessa olika faktorer påverkar om vissa barn hamnar i skymundan eller inte. Resultatet visar även att samtliga förskollärare talar om sin aktuella barngruppsstorlek som lagom, men det framkommer skilda tolkningsrepertoarer om vilka faktorer som är bidragande. Slutligen indikerar studiens slutsats att det råder skilda tolkningsrepertoarer kring om en barngrupp ska vara stor, liten eller lagom i förskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)