Sökning: "Socialkonstruktionism och Tolkningsrepertoarer."

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Socialkonstruktionism och Tolkningsrepertoarer..

  1. 1. Stor, liten eller lagom barngruppsstorlek? : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningsrepertoarer om olika barngruppsstorlekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arbiona Aradini; Jennifer Albertsson; [2022]
    Nyckelord :Barngruppsstorlek; Diskurspsykologi; Förskola; Förskollärare; Socialkonstruktionism och Tolkningsrepertoarer.;

    Sammanfattning : Det har länge debatterats om barngruppsstorlekar i såväl förskolan som i samhället. I förskolan är det förskollärare som ansvarar över att barns utveckling, lärande och omsorg bildar en helhet. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i beslut som rör dem, tillgång eller hot? : - En studie om hur barns delaktighet konstrueras i pedagogers samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Ekman; Felicia Österbom; [2021]
    Nyckelord :Barns delaktighet; fokusgruppsamtal; förskola; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur barns delaktighet i beslut som rör dem konstrueras i pedagogers samtal då det är något som saknades i den tidigare forskningen. Studien är av relevans för all verksam personal inom förskola som möjliggörare för barns delaktighet i beslut som rör dem. LÄS MER

  3. 3. "Barn språkutvecklas hela tiden" : - En kvalitativ studie om vilka tolkningsrepertoarer som synliggörs i samtal kring barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rebecca Andersson; Julia Huttunen; [2020]
    Nyckelord :Barn; Diskurspsykologi; Förskola; Förskollärare; Socialkonstruktionism; Språk; Språkutveckling och Tolkningsrepertoarer;

    Sammanfattning : Språk har en central roll för människan för att kunna bli en kompetent medborgare som kan utnyttja sina rättigheter och göra sin röst hörd. Tiden i förskolan är den viktigaste tiden i ett barns liv, då det är där grunden till lärandet sker. LÄS MER

  4. 4. ENSAMHET : En diskursanalys om ensamhet som konstruktion på Internet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Cerese Andersson; Maria Wiederholm; [2020]
    Nyckelord :Ensamhet; unga vuxna; Internet; diskursanalys; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur kvinnor i åldersgruppen unga vuxna framställer sin ensamhet på Internet. Vi har kunnat se ensamhet som ett allt mer utbrett problem i dagens samhälle där tidigare undersökningar ofta har fokus på äldre människors ensamhet. LÄS MER

  5. 5. Konflikter i förskolan : En diskurspsykologisk studie om förskollärares tolkningsrepertoarer för barns konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Daniel Nguyen Van; [2020]
    Nyckelord :barn; diskurspsykologi; förskola; förskollärare; konflikt; konflikthantering; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra hur förskollärare talar om barns konflikter i förskolan. Studiens forskningsfrågor lyder: Vilka tolkningsrepertoarer framträder när förskollärare talar om barns konflikter? och Hur framställs förskolläraren i deras tal kring barns konflikter? Studiens teoretiska utgångspunkt grundar sig i socialkonstruktionism där diskurspsykologi använts som analysmetod med tolkningsrepertoar, kategorisering och retorik som analysverktyg. LÄS MER