Lärande i teori och praktik hos vuxna utlandsfödda : Sfi-elevers upplevelse av lärande

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att med fokus på förutsättningar för lärande belysa Sfi-elevers språkinlärning påverkas av ett samspel mellan teori och praktik. Studien har en hermeneutisk ansats och bygger på en intervjustudie. För insamling av datamaterial användes kvalitativa intervjuer. Informanterna är elever och lärare på Sfi. Tolkning av resultatet bygger på teoretiska utgångspunkter – John Deweys teori om demokratisk undervisning och Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv. Elever upplever att deras språkinlärning har utvecklats genom att läraren varvar teori och praktik. Lärare upplever att elevernas språkutveckling har berikats med större ordförråd och förståelse för det nya språket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)