Logotypanalys i Rörlig Bild med hjälp av en Eye-Tracker

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Sammanfattning: Många undersökningar har gjorts inom marknadsföringsområdet med hjälp av eye-tracker. Gemensamt för majoriteten av dessa undersökningar är att de har gjorts på statisk reklam såsom reklam i tidningar och reklambanderoller på hemsidor. Relativt få undersökningar har gjorts där reklamen är integrerad i den rörliga bilden. I denna rapport undersöks logotyper i rörlig bild med hjälp av en eye-tracker där syftet var att undersöka relationen mellan fixering av blick på, tidigare kännedom om och hågkomst av logotyper. En studie genomfördes på 12 testpersoner som fick titta på ett filmklipp medan en eye-tracker registrerade deras ögonrörelser. De fick därefter svara på en enkät som handlade om logotyperna som presenterats i klippet. Resultatet visar att personer kommer ihåg logotyper som de har fixerat blicken på och samtidigt har tidigare kännedom om i större utsträckning än logotyper som de inte har någon tidigare kännedom om. En säker relation mellan tidigare kännedom och benägenhet att fixera blick har inte kunnat hittas. Fler studier bör därför göras med fler filmklipp, logotyper och testpersoner för att uppnå ett säkrare resultat. Vid studier av objekt i rörlig bild med eye-tracker, där intresse av att undersöka om objektet uppfattats eller ej finns, bör en studie av den minsta fixeringstid som krävs för att uppfatta objektet först göras. Det bör även göras fler studier på hur graden av hågkomst, tidigare kännedom och egenskaper hos fixeringar påverkar resultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)