Taggar och länkar - en ny era av marknadsföring på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Den konstanta närvaron och fortsatta tillväxten av sociala medier har resulterat i en mängd utmaningar och desslika möjligheter för företag och hela industrier. Idag är Instagram och bloggar två av de mest framstående sociala medierna där användare, konsumenter, marknadsförare, påverkare och organisationer kan skapa synergier för att utöka både närvaro och bredda sin målgrupp.Syftet med denna studie är att befästa hur marknadsförare kan dra nytta av nya marknadsföringstekniker såsom taggar och länkar som påverkar svenska konsumenter i deras köpprocesser online. Studien genomfördes med hjälp av en online-baserad enkät distribuerad till 300 respondenter identifierade genom ett snöbollsurval. Resultaten som har framkommit indikerar att trovärdighet är en viktig komponent i hur konsumenter agerar på nätet och vilka reklambudskap de är benägna att lägga märke till och acceptera. Det har också noterats att taggar och länkar inte nödvändigtvis leder till ett köp, men att taggar och länkar fungerar som mellanhänder som väcker ett intresse bland konsumenterna. Vidare har det fastställts att de konsumenter som faktiskt klickar på en tagg eller länk efter att ha sett dem i större utsträckning faktiskt fullföljer med att göra ett köp, alternativt använder taggen eller länken som en inkörsport för att visa andra produkter på samma webbsida. Slutligen har det framkommit att den största motivationen bakom ett klick på en tagg eller länk är för att fördriva samt ett intresse eller en nyfikenhet kring produkten.Resultaten från denna studie presenteras på engelska och kommer inte agera som en representation av hela Sverige utan snarare som en spegling av existerande attityder inom det berörda urvalet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)