Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. Vårt analyserade material består av olika kreatörers Get Ready With Me-videor från plattformen TikTok. Vi hävdar att Get Ready With Me är en mainstreamkultur, som kan ses som en ny form av traditionella tjejmagasin, som till följd av digitala mediers framväxt har bytt plats från fysiska tidningar till ett onlinebaserat forum. Förflyttningen har dessutom öppnat nya dörrar för unga tjejer att bli inkluderade i en gemenskap och känna samhörighet, och inte minst för de som tidigare var underrepresenterade i traditionella tjejmagasin. Dessutom hävdar studien att detta ungdomsfenomen, i kombination med populärkulturella makthavare, spelar en betydelsefull roll i unga kvinnors identitetsskapande. De teoretiska perspektiv som nyttjats är främst Ewens teori om symbolisk demokratisering, Neads teori om hur kvinnor betraktas, Baumans teorier om konsumtionssamhället, Felskis perspektiv på kvinnors roll inom konsumtionssamhället, Hebdiges teori om subkulturella koder samt McRobbies resonemang om traditionella tjejmagasin och dess funktioner. Get Ready With Me-videor skapar en trygg, uppmuntrande och inkluderande kultur, av kvinnor - för kvinnor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)