Att förstå särskild utbildning för vuxna Hur skolformens komplexitet i en kommun kan tolkas genom Bergs frirumsmodell

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Studien syftar till att undersöka en kommuns sätt att organisera och utveckla skol- formen särskild utbildning för vuxna. Ett ytterligare syfte är att beskriva vad detta betyder för målgruppen vuxna med intellektuell funktionsnedsättnings tillgänglighet, kunskapsutveck¬ling, identitet och delaktighet i samhället. Studiens frågeställningar, utifrån den aktuella verk¬sam¬heten, är: • Hur ser skolchefen, rektorn, läraren och eleven på skolformen särskild utbildning för vuxna? • På vilket sätt genomförs utvecklingsarbete inom skolformen? • Vilka yttre och inre gränser finns för skolformen? Teori: Studien är baserad på en hermeneutisk tolkning med frirumsmodellen som verktyg för att belysa den komplexitet som finns inom skolformen särskild utbildning för vuxna och pro¬cessen att upptäcka och erövra det frirum som finns tillgängligt i verksamhet. Metod: Studien bygger på sju stycken strukturerade, kvalitativa intervjuer med öppna frågor genomförda med vuxenutbildningschef, rektor, lärare och elever vid särskild utbildning för vuxna i Lidköpings kommun. Resultat: Resultatet av studien pekar på att det finns ett antal faktorer som kan ses som avgö-rande för att särskild utbildning i Lidköping bedöms bedrivas på ett framgångsrikt sätt. Dessa faktorer är: • Lokalernas roll – vikten av en samlad vuxenutbildning. • Ett genomgående pedagogiskt förhållningssätt – den professionella flexibilitetens betydelse. • Ledningens roll – att skapa förutsättningar genom positiv styrning och ledning i och av verksamheten. • Lärarnas roll – att erövra frirummet, forma verksamheten ”bottom-up” och att bemöta eleverna utifrån ett flexibelt, professionellt förhållningssätt. • Elevens roll – att nå och få utbildning utifrån egna förutsättningar och behov. En positiv inställning till skolan. Konsekvenserna av detta är att särskild utbildning för vuxna kan anses ha en viktig roll i att erbjuda vuxna med intellektuell funktionsnedsättning relevant utbildning, men att detta kräver en satsning på verksamheten samt att det tillgängliga frirummet upptäcks och erövras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)