Läxor eller inte läxor i modersmålsundervisningen? : En enkätundersökning av fyrtio lärares erfarenheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Orsolya Tokodi-hatházy; [2023]

Nyckelord: hemläxa; hemspråk; förväntning;

Sammanfattning: Läroplanen innehåller ingen uttalad åsikt gällande hemläxor, trots att skolorna oftast använder detta arbetssätt. Lärare tar avstamp i läroplanen för att organisera arbetet och använder olika strategier till exempel hemläxor, för att elever ska nå sina mål. Till skillnad från det vanliga skolarbetet utförs hemläxor utanför ordinarie undervisning. Hemspråksundervisning har utvecklats sedan 1960-talet och idag sker undervisning på många språk. Syftet med den här studien är att undersöka hur ett urval modersmålslärare förhåller sig till begreppet hemläxor. Detta är intressant att utforska med tanke på modersmålets betydelse i förhållande till inlärning i allmänhet. För att besvara studiens frågeställningar tillfrågades 61 lärare på samma arbetsplats i en enkät, som besvarades av 40 lärare. Med den kvalitativa-kvantitativa metoden besvaras frågeställningarna och det analyseras hur lärares uttalanden förhåller sig till tidigare forskning. Det framkom att lärares arbetssätt till hemarbete varierar i flera aspekter. Modersmålslärare ger läxor i olika utsträckning och det är få lärare som föredrar att arbeta helt läxfritt. Resultatet av studien visar vidare att uppföljning av läxor inte är regelbunden. Även vårdnadshavare förväntas ta ett stort ansvar genom att stötta sina barn med läxhjälp. Lärares uppfattning om syftet med läxor avspeglas i att deras användning av läxor i ämnet modersmål skiljer sig åt. Vidare forskning skulle ge en mer heltäckande bild om elever också får framföra sina åsikter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)