Motivation, attityder och inlärningssätt inom svenska som andraspråk

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

Sammanfattning: I denna studie undersöks vilka motivationstyper som är representerade inom andraspråksinlärning bland gymnasieelever, vilka attityder som gymnasieelever har gentemot L2-inlärning (svenska), svenska samhället och kulturen och på vilket sätt eleverna lär sigsvenska utanför- och innanför skolan samt hur SVA-läraren motiverar eleverna att lära sig svenska i skolan. Studien är kvalitativ och kvantitativ. I studien används elevenkäter och ett frågeformulär för läraren som kombinerats med en intervju för att besvara de fyra forskningsfrågorna. Resultaten har visat att eleverna upplever både inre och yttre motivation som är kopplade till det integrativa och det instrumentella syftet i L2-inlärning. Studien visar att eleverna orienterar den integrativa motivationen i sin L2-inlärning för att kunna integreras i samhället och lära känna andraspråksgruppens kultur. I samband med detta orienterar eleverna även den instrumentella motivationen i sin L2- inlärning för att kunna uppnåandraspråksfärdighet vilket kan möjliggöra vidare studier för andraspråksinlärare. I studien har det framkommit att gymnasieeleverna använder sig av olika inlärningssätt för att lära sig och förbättra sin svenska utanför- och innanför skolan. Läraren hjälper eleverna i att vägleda och motivera dem för att uppnå deras mål genom att tillämpa en undervisning som främjar elevernas andraspråksutveckling. Därtill kan vi dra slutsatsen från vår studies resultat att eleverna visar positiva attityder gentemot den svenska kulturen och samhället. Genom elevenkätsvaren har de flesta eleverna uppgett att Sverige är ett land med flera levnadsmöjligheter där det erbjuds gratis utbildning och vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)