Policybegreppet livslångt lärande och dess betydelse i framtidens skola, arbetsliv och politik : En diskursanalytisk litteraturstudie av forskningsstudier

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Begreppet Livslångt lärande går att se ur flera perspektiv som individuellt, organisatoriskt och socialt. Syftet med denna litteraturstudie var att identifiera och problematisera begreppets användning inom områden såsom teknologisk utveckling, inom utbildning samt arbetsliv. I denna studie används Laclau och Mouffes diskursteori både som teori och metod. Detta har gjorts genom att utföra en diskursanalytisk litteraturstudie där 15 publicerade och referentgranskade forskningsartiklar har undersökts, ur två olika databaser. I analysen framkom en diskursiv kamp bland foskningsdiskurser genom att ta fram moment, nodalpunkt, element, flytande signifikant och ekvivalenskedjor. Resultatet visade på tre teman: lärande genom livet, utveckling av utbildning och integration av teknologi. Inom temat lärande genom livet samlades olika synsätt på hur ett livslångt lärande uttrycktes samt förbättringar. Tema två som var utveckling av utbildning samlade synsätt på utbildningssätt och utbildningsutveckling. Tema tre som var integration av teknologi samlade synsätt på hur teknologi kan underlätta lärandesituationer. Diskurserna visade att livslångt lärande kämpar mot kontinuerligt lärande och kontinuerlig/livslång utbildning om arbetsrelaterade och utbildningsrelaterade frågor. En slutsats var att begreppet livslångt lärande fortfarande är i ombildande och inte blivit fixerat. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)