Passar hållbart transporterade skor bättre? - Hur ett skoföretag kan arbeta med CSR-frågor kopplat till sin transportlösning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Under de senaste decennierna har begreppet CSR, Corporate Social Responsibility, blivit ett centralt begrepp för många företag. För att vara ett konkurrenskraftigt företag handlar det idag inte endast om att ta ansvar för sitt företag utifrån ett ekonomiskt perspektiv, utan även ur miljömässiga och sociala aspekter bör tas i beaktning när man driver en verksamhet. Skobranschen har under de senaste åren kännetecknats av en stark frammarsch med stadigt ökande försäljningsvolymer, vilket inte enbart är förenat med positiva effekter för skoföretagen. Transportarbetet har ökat, vilket leder till en allt större negativ påverkan på miljön och samhället. Ansvaret för detta ligger inte enbart hos transportören, utan även transportköparen anses bära en del av ansvaret och förväntas agera aktivt och ställa krav på sin transportör för att minska påverkan på omgivningen. Syftet med uppsatsen är att utifrån ett svenskt skoföretags perspektiv se på möjligheterna för ett svenskt skoföretag att arbeta med CSR-frågor kopplat till sitt transportarbete. För att göra detta har vi valt att kombinera tidigare forskning med att utföra ett flertal intervjuer med relevanta företag och organisationer. Vi jämför även de två skoföretagen NilsonGroup och Scorett med varandra. Utifrån den informationen vi fick av litteraturen och intervjupersonerna har vi studerat orsaker till varför företag väljer att arbeta med CSR-frågor, hur de gör det och vilka som gör det, för att utreda på vilket sätt ett skoföretag kan agera inom CSR-och logistikområdet. Framgångsrika företag inom CSR-arbetet har utrett vad de har för påverkan på miljön genom att, antingen på egen hand eller med hjälp av experter inom området, ofta i form av organisationer som NTM1 och QIII2, göra mätningar på sina utsläpp och studera sina anställdas arbetsförhållanden. Dessa mätningar har därefter gestaltats i form av hållbarhetsredovisningar, som utkommer i samband med företagets årsredovisning och finns tillgängliga för allmänheten. Vi har studerat ett flertal hållbarhetsredovisningar från företag som anses ligga långt framme inom området och jämfört likheter och skillnader för att se vilka variabler och aspekter företag kan arbeta med på CSR- och logistikområdet. Den tidigare forskningen i form av böcker och akademiska artiklar har varit utgångsläge för den teoretiska referensramen och har därmed varit basen för analysen. I vår analys konstaterar vi att vår referensram till stor del stämmer överens med resultatmaterialet. När det rör CSR-frågor fokuserar teorin främst på miljöfrågor, medan det i verkligheten blir allt vanligare med frågor som även rör arbetsmiljö och trafiksäkerhet. Vi fastslår även att NilsonGroup kommit längre än Scorett på CSR-området, något som kan antas bero på att NilsonGroup är ett större och mer etablerat skoföretag som haft längre tid på sig att utforma ett CSR-arbete. I våra slutsatser besvarar vi våra forskningsfrågor och ger rekommendationer för vilka aspekter och variabler ett svenskt skoföretag kan arbeta med för att bli framgångsrika inom CSR-området. De strategier vi har sett som lyckade för företag som aktivt vill arbeta med CSR-frågor kopplat till sina transporter är främst att ställa krav på och samarbeta med sin transportör samt att skaffa kunskap om CSR-området för att kunna påverka transporterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)