Hur marknadsföringsaktiviteter på sociala medier påverkar Kundrespons : En kvantitativ studie om SMMA, Varumärkesassociation och Kundrespons på den svenska energidrycksmarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Titel: Hur marknadsföringsaktiviteter på sociala medier påverkar Varumärkesassociation och Kundrespons  Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi Författare: Alexander Persson & Thomas Diös Handledare: Katarina Arbin Datum: 2023 - januari Syfte: Sociala medier är en viktig kanal för företag att marknadsföra sig genom i dagens samhälle. Hur företag går tillväga i sin kommunikation på sociala medier är minst lika viktigt då det kan påverka kundens uppfattning och respons av varumärket, vilket kan vara avgörande för varumärkens framgång och överlevnad. Därav är syftet med denna studie att bidra med ytterligare kunskap om hur marknadsföringsaktiviteter i sociala medier (SMMA) påverkar kundrespons samt om varumärkesassociationer kan agerasom moderator i relationen mellan SMMA och kundrespons. Metod: Vi har i denna studie utifrån en deduktiv ansats genomfört en kvantitativ undersökning i form av en enkätundersökning. Enkäten skickades ut via Instagram och Facebook och det var totalt 278 respondenter som svarade på enkäten. Svaren har kodats och analyserats i statistikprogrammet SPSS. Resultat och Slutsats: Resultatet från denna studie visar på att endast SMMA- dimensionerna Trendighet och Word-of-mouth har påverkan på kundrespons. Studien visade även att varumärkesassociation ej har en modererande effekt i relationen mellan SMMA och kundrespons. Examensarbetets bidrag: Denna studie bidrar till kunskap om hur SMMA påverkar kundresponsen, mer specifikt hur de enskilda dimensionernas påverkan på delarna av kundrespons. Samt hur varumärkesassociation fungerar som en modererande effekt mellan SMMA och Kundrespons. Denna studie motsäger andra studier till viss del, vilket påvisar att mer forskning behövs inom området. Det praktiska bidraget som denna studie förser läsaren med är kunskap om hur marknadsförare skall gå tillväga för att marknadsföra sitt varumärke på det mest effektiva sättet. Förslag till fortsatt forskning: Framtida forskning uppmanas att undersöka olika branscher för att se hur det skiljer sig beroende på vad för bransch som varumärket är aktivt inom. Ett annat förslag är att studera samma område men inrikta sig mot en specifik plattform och analysera genom att använda existerande inlägg som undersöker dimensionerna. Nyckelord: Marknadsföring i sociala medier, sociala medier, Marknadsföringsaktiviteter på sociala medier, trendighet, ord-av-mun, anpassning, interaktion, underhållning, kundlojalitet, varumärkespreferens, prispåslag, kundrespons, varumärkeskapital, varumärkesassociation, Kundbaserat varumärkeskapital, varumärkeshantering och konsumentköpavsikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)