Betalningsmodellens betydelse för relationen reklambyrå/kund.

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Olof Alström; Kristian Rajnai; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie utgår från att det existerar ett utbrett missnöje kring relationen mellan reklambyråer och deras kunder. Missnöjda kunder menar bland annat att problemen i deras relation med reklambyråer grundar sig i att kostnaderna för reklambyråernas tjänster ej motsvarar nedlagt arbete samt att reklambyråerna inte har varit tillräckligt seriösa som leverantörer. Missnöjda reklambyråer upplever till exempel att företagsledningar ofta är fega och oförstående om vad reklamen kan bidra med i marknadsföringsmixen. Att reklambyråcheferna ger sina kunder låga betyg i branschundersökningar kan ses som ett bevis på detta. Vad som är av intresse i denna undersökning är att de lösningarna som presenteras sällan berör hur missnöjet i relationen kan överbryggas med hjälp av olika betalningsmodeller. Syftet med studien är att med hjälp av en kvalitativ undersökning utreda: dels hur reklambyråer och deras kunder i Stockholm ser på relationen dem emellan; dels vad som påverkar dem vid val av betalningsmodell och slutligen hur detta val inverkar på aktörernas upplevda relation? För att uppnå detta kommer studien använda ett kvalitativt intervjuförfarande med tolv respondenter. Teorin som används i undersökningen är bland annat tidigare studier kring relationen mellan reklambyrå och kunder. Agentteori används för att visa hur ett företag med hjälp av betalningsmodeller kan förhålla sig gentemot byråer. Slutligen beskrivs de olika formerna av betalningsmodeller som används mellan reklambyråer och deras kunder: det första innebär att byråns ersättning baseras på mediebudgeten, den andra modellen utgörs vanligtvis av olika former av arvoden, den tredje är modeller som är grundade på resultat. Slutsatsen är att vissa kunder och reklambyråer via betalningsmodeller försöker underlätta relationen. De finns även andra som inte tycks ta hänsyn till relationen vid val av betalningsmodeller, utan ser betalningsmodeller som ett medel för att uppnå kostnadskontroll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)