Förskollärares uppfattningar om lärandemöjligheter i utomhusmiljön

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studien utgår från hur förskollärare uppfattar och beskriver de lärtillfällen som utomhusmiljön kan bidra med. Detta är intressant att ta reda på eftersom olika uppfattningar finns om att utomhusundervisning inte sker i den utsträckning som inomhusundervisning gör. Vi vill ta reda på hur förskollärare uppfattar och beskriver de lärtillfällen som utomhusmiljön kan bidra med samt vilka svårigheter som kan finnas med utomhuspedagogik. Syftet med studien är att generera kunskap om hur förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan bidra till att skapa lärandemöjligheter. De forskningsfrågor som formulerats för att kunna besvara syftet är hur uppfattar förskollärare att lärtillfällen kan skapas i utomhusmiljön? Vilken kunskapsinhämtning kan utomhusmiljön bidra med enligt förskollärare? Vilka eventuella svårigheter uppfattar förskollärare med att bedriva utomhusundervisning? Teorin som används i studien är utvecklingspedagogiken. Data samlades in via semistrukturerade intervjuer med förskollärare och analysen genomfördes med inspiration av fenomenografin. Resultaten som framkommer i studien är att förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan bidra med motoriska färdigheter och upptäckter av fenomen inom naturkunskap. Förskollärarna uppfattar också olika lärandemöjligheter i utomhusmiljön där främst samlärande belystes som viktigt. De svårigheter som framkommer i resultatet är att förskollärare uppfattar att det saknas material som är anpassat för utomhusmiljön, för lite kunskap kring utomhuspedagogik samt personalbrist vid utomhusvistelse. Slutsatsen är att förskollärarna uppfattar att utomhusmiljön kan skapa lärandemöjligheter däremot beskriver förskollärarna att de svårigheter som finns kan hindra att undervisning i utomhusmiljön genomförs. De svårigheter som förskollärarna uppmärksammat kan ge svar på varför undervisning utomhus inte genomförs i den utsträckning som inomhusmiljön gör och därmed finna lösningar på svårigheterna i verksamheten. Detta för att barn ska få den variation av undervisning som utomhusmiljön kan bidra med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)