Fritidshemslärarens sociala uppdrag: mellan möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om fritidshemslärarens roll och förutsättningar för att stötta elever med särskilda behov i sina sociala relationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Studien syftar till att synliggöra och förstå fritidshemslärarens roll och förutsättningar för att stötta elever i behov av särskilt stöd i sina sociala relationer. Pedagogiska strategier och metoder samt hinder och utmaningar för detta arbete har undersökts. Studien belyser även fritidshemslärarens upplevelse av samarbete med övrig personal på skolan samt möjligheten till kompetensutveckling för att öka förmågan att stötta elever i behov av särskilt stöd socialt. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med fem behöriga fritidshemslärare och ligger till grund för studiens resultat. Intervjuerna har analyserats med hjälp av två teoretiska ramverk som består av ett specialpedagogiskt dilemmaperspektiv samt ett läroplansteoretiskt perspektiv. Resultaten har visat att fritidshemslärarna upplever att stöttning till elever med särskilda behov i sina sociala relationer är en stor del av deras uppdrag. Ett flertal pedagogiska strategier och metoder har belysts i denna studie. Hinder och utmaningar som fritidshemslärarna har lyft fram är tidsresurser, stora elevgrupper och en bristande förståelse för elever med särskilda behov. Dessutom har resultatet synliggjort en upplevd brist på samarbete med elevhälsoteamet kring fritidshemmets verksamhet och elevernas sociala relationer. Kompetensutveckling är något som fritidshemslärarna uttrycker ett behov av men som resultaten har visat är något som inte prioriteras. Slutsatsen i denna studie är att fritidshemslärarens arbete med att stötta elever i behov av särskilt stöd i sina sociala relationer är av största vikt för att skapa en inkluderande verksamhet. Arbetet försvåras dock på grund av att fritidshemslärarna upplever att fritidshemmets verksamhet inte får samma prioritet som skolundervisning. Detta gör att fritidshemslärare står inför ett komplext uppdrag i form av att skapa en meningsfull fritid för alla elever samtidigt som alla elever ska få den stöttning de behöver.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)