Uthyrning : En framtida affärsmodell för tillverkande företag?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Erik Åström; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kraven på flexibilitet och kvalitet ökar inom tillverkningsindustrin. I den värdekedja som parterna samverkar i måste underleverantörerna ständigt förbättra sina interna och externa processer för att skapa lösningar som möter kundernas behov. Flexibilitet och enkelhet är ledord och för detta krävs att nya affärsmodeller och strategier utvecklas. I den här studien undersöks hur uthyrningsmodeller för tillverkande industri kan se ut och ifall de kan vara ett sätt att skapa tätare kundrelationer och nya affärsmöjligheter.
I studiernas första skede identifierades att det för tillfället inte fanns aktiva uthyrningsmodeller som var anpassade för tillverkningsindustrin. Därför har andra branschers uthyrningsmodeller undersökts för att se om dessa kan anpassas, t ex biluthyrning och uthyrning av byggmaskiner. Dessa branscher köper in produkter och hyr ut, lönsamhet skapas genom att hyra ut produkterna ett flertal gånger. Skillnaden gentemot tillverkande företag är att dessa producerar själva sina varor och lönsamhet skapas främst genom försäljning, där t ex utbildning i användning eller försäljning av reservdelar och underhåll är eftermarknadsaktiviteter. Existerande uthyrningsmodeller lämpar sig därför inte för tillverkande industri, men har inspirerat till utvecklingen av de i den här rapporten föreslagna uthyrningsmodellerna.
Examensarbetet är utfört inom ett tillverkande företag, som har över 35 000 aktiva artiklar till försäljning. För att ta fram en enkel uthyrningsmodell gjordes ett val av företagets aktiva artiklar där produkter som har funktioner och egenskaper som är anpassningsbara för uthyrning valdes. Enkelhet är något som har eftersträvats under hela projektet, eftersom flaskhalsar i interna processer hindrar en mer detaljerad och därmed komplex modell. Genom att fokusera på en enkel modell inklusive ett fåtal utvalda produkter kan de interna processerna förenklas och tiden från beställning till kund kan kortas.
Studierna bygger på empirisk data från ett tillverkande företag och några av dess kunder och underleverantörer. Intervjuer, besök och observationer har gett insikt i hur arbetet med produktion, försäljning och inköp utförs i dagsläget. En teoretisk referensram bestående av kvalitets- och styrmodeller från Total Quality Management (TQM) och Lean Production har väglett arbetet för att hitta styrprocesser för de föreslagna uthyrningsmodellerna.
Examensarbetet har lett till företagsspecifika resultat som är presenterade i en annan rapport där de valda produkterna beskrivs samt en detaljerad beskrivning av uthyrningsprocesserna och modellerna görs. Den rapporten är överlämnad till företaget i samband med slutrapportering av projektet. I den här publicerade rapporten fokuseras de teoretiska delarna samt beskrivning av uthyrningsmodellerna i mer generella termer. En generell slutsats är att uthyrning är möjligt även för försäljningsinriktad industri, under förutsättning att kunderna ges möjlighet att medverka i uthyrnings-processerna. En annan slutsats är att uthyrning ger tillverkande företag möjlighet att stärka sina kundrelationer genom att gå in som problemlösare hos kunderna då de har tillfälliga behov av specialistkunskaper.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)